Scroll to top
© 2021, asociatia satelit | satellite group, All right reserved.

Ștefan Rusu

Open Archive of socialist architecture in progress/Arhiva deschisă a arhitecturii socialiste în dezvoltare

“Aul” social housing complex, designed by: B. Voronin, L. Andreeva, M. Djakipbaev, E. Rykov, engineers: S. Matveev, G. Klochkovskaia, built in 80s-90s, last compound finished after 2000. Almaty, Kazakhstan, 2019.
Residential building “Three heroes”, designed by: B. Churlyaev and A. Petrov, built in 1970. Almaty, Kazakhstan, 2019.
18-th storey cast-in-place social housing tower block, designed by B. Lebedev, I. Kombarbayev (Frunzegorproiect), built in 1985. Bishkek, Kyrgyzstan, 2019
Restaurant Naryn, built in 1984, designed by architects - S. Shambetov, V. Borowikov, V. Schewtshenko, Engineers - I. Petrov, V. Sawelowa (Gorprojekt). Bishkek, Kyrgyzstan, 2017
Former engineering building of Ministry of Highways Constructions, currently hosting bank of Georgia, architects: G. Chakhava, Z. Dzhalaganiya, T. Tkhilava, A. Kimberg, built in 1974. Tbilisi, Georgia, 2018
Managing Computing Center of the United Board of Energy System of Transcaucasia, designed by architects: S. Katsitadze, G. Janberidze, built in 1973. Tbilisi, Georgia, 2018
Residential tower blocks (13&14 Microrayons), architects: Yu. Nalgiev, L. Asanova, A. Avanesov, engineer S. Karimov. Built in 1985. Dushanbe, Tajikistan, 2016
Kohi Borbad, architects: S. Sutjagin, S. Sokolov, O. Legostayeva, S. Romanov, built in 1986. Dushanbe, Tajikistan. 2016
„Jemchiug” social housing block, sixteen-storey cast-in-situ concrete building, designed by architect O. Aidinova, built in 1985. Tashkent, Uzbekistan, 2017
House of Cinematography (Dom Kino), designed by R. Khayrutdinov, V. Breusenko, S. Azizov, R. Shakirov, S. Kievskaya, engineers G. Kostina, A. Agasafyants, built in 1982-83. Tashkent, Uzbekistan, 2017
Entrance into social housing building, built in 1974. Osh, Kyrgyzstan, 2016
Sulaymon-Too Museum complex, built in 1978. Osh, Kyrgyzstan, 2016
Crematorium in the „Park of Memory”, designed by Abraham Miletsky, built in 1975. Kiev, Ukraine, 2017.
Hotel Salyut, designed by A. Miletskyi, N. Slogotska, V. Shevchenko, built in 1984. Kiev, Ukraine, 2017.
Komitas Chamber Music Hall, designed by S. Kyurkchyan, built in 1978. Yerevan, Armenia, 2017
Yeritasardakan Metro Station, designed by S. Kntekhtsyan, S. Kyurkchyan, built in 1981. Yerevan, Armenia, 2017
“Guguță” Café (“Noroc” restaurant), designed by V. Kudinov, V. Zakharov, built in 1967. Chisinau, Rep. Moldova, 2018
The “Tașkent” building, designed at Tashgiprogor Institute, built in 1978. Chisinau, Rep. Moldova, 2021

Arhiva s-a constituit în urma unor călătorii și vizite de documentare axate pe transformările urbane și investigarea statutului spațiilor publice din orășele din Europa Centrală (Varșovia, Berlin, Praga) și de Est (Kiev, Minsk, Moscova) și Caucaz (Tbilisi, Yerevan, Baku) realizate între anii 2007-2017.

Ulterior arhiva s-a extins în urma șederii în Asia Centrala ( 2012-2019) și a călătoriilor de cercetare și documentare în Tadjikistan, Kârgâzstan, Kazahstan și Uzbekistan. Arhiva este organizată pe câteva teme, axate în general pe aspectele modernității ale arhitecturii socialiste (@insularmodernisties), dar și pe principiile locuirii și esteticii blocurilor prefabricate din beton armat (@socialistcity_and_urbanism @suhebator).

Arhiva digitală s-a alcătuit sub forma unei baze de date odată cu dezvoltarea rețelelor sociale, în care arhitectura socialistă și aspectele comparative ale dezvoltării urbane din perioada socialistă și perioada de după 1989 constituie o sursă de idei, concepte și soluții estetice și formale, dar și situații conflictuale identificate în spațiul public. Ulterior acestea s-au materializat sub forma unor proiecte curatoriale (Chișinău-Arta, Cercetare în Sfera Publică (2010), Spaces on the run/Dushanbe (2013-15), Noroc Guguta-festival urban/Chișinău(2018)), a intervențiilor în contextul urban (Apartamentul Deschis (2009), Balconul Flotant (2012), Blocul 89 (2018) expoziții și filme documentare.

Arhiva este un instrument practic și necesar de utilizare a informației accesibilă pe principiul „open source”, cu caracter interdisciplinar, dedicată comunității artistice, arhitecților, designerilor și altor cercetători interesați. Pe baza arhivei a fost creată platforma Insular Modernities care evoluează și se completează cu imagini și date.

Călătoriile de documentare în Asia Centrala s-au materializat sub forma unor expoziții (organizate de Trieste Contemporanea in 2021 și la Muzeul de Arta din Chișinău (în curs de pregătire pentru 2022), și a filmelor documentare („Return from the future” axat pe estetica arhitecturii moderniste din Bishkek, Kârgâzstan și „The other side of the dream” (în lucru), ce investighează contextul urban din Almaty, Kazahstan). Filmele documentare formează conceptual o serie de filme (3-5) ce vizează perioada modernismului sovietic din orașele Asiei Centrale (Almaty, Ashgabat, Tashkent, Dushanbe etc.) în care sunt investigate clădirile emblematice și aspectele legate de funcția lor anterioara în URSS, precum și utilizarea lor în noile circumstanțe politice și economice, când agenda politică s-a schimbat de la ideologia comunistă la cea neo-liberală și promovarea valorilor naționale.

Arhiva digitală oferă un suport necesar pentru utilizarea datelor stocate, în special în cazul unor proiecte complexe cum sunt cele curatoriale, expoziții sau publicații etc., iar navigarea este facilitată prin accesarea unor cuvinte cheie  #socialistarchitecture_ukraine în care ultimul cuvânt indica țara iar în alt caz orașul #socialistcity_kiev.

Scopul final al „arhivei deschise” este diseminarea și conservarea patrimoniului arhitecturii moderniste, în care este investigată în diverse formate starea actuală de conservare a arhitecturii socialiste, la fel și rolul și statutul spațiului public în raport cu contextul urban aflat în continuă schimbare. Insular Modernities este o platformă de cercetare și mediatizare dezvoltată în format de prelegeri publice, filme documentare și expoziții, difuzate prin arhiva online și rețelele de socializare (Instagram (@insularmodernities @socialistcity_and_urbanism @socialistcity), Tumblr (#insularmodernities #socialistarchitecture), etc.), web site și publicații.

Stefan RUSU (b. 1964 in Kâietu, Moldova) is an artist and freelance curator, currently based in Islamabad, Pakistan. His artistic/curatorial agenda is geared towards the social and political changes in East European societies after the fall of Berlin Wall and dissolution of Soviet Union. He studied at the I. Repin Leningrad Institute for Painting, Sculpture and Architecture (1986-1989) and The Academy of Arts N. Grigiorescu (1990-1995) and later in 2005-2006 he attended the Curatorial Training Program at De Appel art center, Amsterdam.

Stefan has a lifelong trajectory in dealing with socialist cultural heritage, starting from studying monumental art and its aesthetics in the art school and college in 70-80s, then serving military service where he continued practicing art by designing (in collaboration with his father architect) and producing a WW2 monument with a concrete statue of a soldier. As a matter of fact, his former training in monumental sculpture driven by communist ideology was later reversed into serving contemporary art system, in the capacity of transdisciplinary artist and later as curator of projects and exhibitions. His former and actual experience of living in a soviet housing bloc along with his interest in theory, architecture and urbanism inspired him to design a replica of a concrete flat (Apartamentul Deschis/Flat Space), based on mass housing aesthetics and technology.

His solo exhibition from 2021 titled “Endangered Species: A plea for a Red Book of Soviet Modernism” focused on socialist architecture from Central Asia, incorporates a juxtaposed photo-series of endemic plants and modernist buildings and the documentary film “Return From The Future”. The research was undertaken during an extensive stay and several trips in Tajikistan and Kyrgyzstan between 2013-2019 was presented at Trieste Contemporanea, Italy.

The research and exhibition is part of “Insular Modernities” that explores how the phenomena of socialist architecture formed in Eastern Bloc, is preserved and experienced from the margins/peripheries. The ultimate goal is advocacy and preservation of modernist heritage, it analyses in various formats the former and current state of conservation surrounding socialist architecture, as well the role and changing status of public space at the new turn of history.  Insular Modernities is a research platform developed in the format of public lectures, films and exhibitions, disseminated through online archive based on social networks (Instagram (@insularmodernities @socialistcity_and_urbanism @socialistcity), Tumblr (#insularmodernities #socialistarchitecture), etc.), web site and publications. 

Stefan is the editor of publications: Spaces on the Run (2015), Reimagining the New Man (2014), Chisinau-Art, Research in the Public Sphere (2011)"RO-MD/Moldova in Two Scenarios (2008). In 2012 he directed Reclaiming the City documentary commissioned by 7th Berlin Biennial.